Jedním z nejzajímavějších vysvětlení je, že většina vyššího příjmu se lidem stejně rozkutálí kvůli nově nabyté potřebě nakupovat dražší konzumní zboží. Jak praví české přísloví: „s jídlem roste chuť“.
Na druhou stranu, když má člověk málo peněz, moc nepřemýšlí nad tím, komu by jimi mohl pomoct, na jakou charitu by je daroval nebo třeba s kým by trávil svůj volný čas – všechny tyto aktivity jsou však s pocitem štěstí spojené. Jenomže člověk, který nemá peníze, se bohužel velmi často soustředí pouze na to, jak by je vydělal. A jsme v začarovaném kruhu.
Skupina vědců z Harvardu se rozhodla spojitost mezi cílem našeho utrácení a pocitem štěstí najít. Sledovali roční příjmy a výdaje 630 Američanů, nezávisle na tom sledovali chování 16 zaměstnanců krátce po obdržení pracovních prémií a nakonec dali peníze 46 studentům a požádali je, aby za ně koupili dárek buď sobě, nebo někomu jinému.
Jejich pozorování výše zmíněných skupin lidí jasně ukázalo, že pokud peníze – a není zas tak důležité jak velký obnos – utratíme za jiné, a to jakýmkoli způsobem, cítíme se šťastnější, než když cokoliv koupíme sami sobě.
No není skvělé zjistit tohle pár dní před Vánoci? Možná i proto v nás přes všechen ten shon vyvolávají obvykle vánoční nákupy pocit štěstí a radosti.
Další články na podobné téma
Meditace jako úleva od stresu – dva tipy pro začátečníky