Skupina expertů z Yaleovy univerzity zjistila, že zatímco darující se soustředí hlavně na vhodnost dárku, obdarovaní oceňují spíš užitečnost a jednoduchost.
Vědci rozdělili účastníky výzkumu na darující a obdarované. Darujícím dali na výběr ze dvou dárkových certifikátů na večeři v italské restauraci. Jeden byl do lépe hodnocené restaurace, ale asi hodinu jízdy za městem. Druhý do o něco horší restaurace, ale v místě bydliště obdarovaných. Darující v naprosté většině vybírali „více žádoucí“ možnost – tedy lépe hodnocenou restauraci za městem. Většina obdarovaných však za lepší dárek považovala možnost užít si dobrou večeři blízko domova.
Vědci také tvrdí, že často tak moc vymýšlíme, co svým blízkým pořídit, až to přeženeme. Studie z institutu Society of Experimental Social Psychology zjišťovala, jak moc dokážeme ocenit dárky, o které jsme si skutečně požádali. A ukázalo se, že ačkoliv obdarovaní nejvíce ocení právě to, o co si přímo řeknou, darující žijí v domnění, že nečekané dárky udělají mnohem větší radost. Především proto, že jimi dají najevo svůj zájem překvapit.
Do třetice všeho dobrého
Ať už na Vánoce vyberete jakýkoli dárek, pozor si dejte také na jeho zabalení. Ve třetí „vánoční“ studii – opět z Yaelovy univerzity – vědci zdůrazňují, že počet mašlí, stužek a ozdob na dárku ve skutečnosti zvýší zklamání, pokud se uvnitř balení skrývá nežádoucí dárek. Jednoduše řečeno: krásné balení zvyšuje očekávání.
Další články na podobné téma
Myslíte, že si z menu v restauraci vybíráte jen podle své chuti? Omyl